Топъл обяд за хора в нужда от Община Борован

ПРОГРАМА ХРАНИ И ОСНОВНО МАТЕРИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ 2021 – 2027 г.

ЕВРОПЕЙСКИ СОЦИАЛЕН ФОНД ПЛЮС

ОПЕРАЦИЯ BG05SFPR003-1.001 „ТОПЪЛ ОБЯД“

 

Топъл обяд за хора в нужда от Община Борован

Договор № BG05SFPR003-1.001-0088-C03

 

Операция BG05SFPR003-1.001 „Топъл обяд“ е свързана с продължение и надграждане на дейностите по "Топъл обяд в условия на пандемията от COVID-19 за жителите на Община Борован" както и програма "Социална трапезария" към фонд "Социална закрила", и изпълнение на „Целево подпомагане с топъл обяд в условията на извънредна ситуация - 2020 г.“

Реализира се в съответствие с конкретната цел на програмата за справяне с материалните лишения чрез предоставянето на храни и/или основно материално подпомагане на най-нуждаещите се лица, включително децата, и прилагане на съпътстващи мерки, които подпомагат социалното им приобщаване. Чрез подпомагането с топъл обяд се цели да се осигури здравословна, разнообразна и питателна топла храна за обяд на хора, които не са в състояние сами или с помощта на свои близки да си осигуряват такава. Ползвателите на „топъл обяд“ ежедневно разчитат на тази помощ и са силно зависими от нея. Топъл обяд за най-нуждаещите се лица се предоставя целогодишно, в отговор на установени трайни и/или неотложни нужди.

Кратко описание на проекта:

Продължителност: 36 месеца

Период на изпълнение:01.10.2022 г. – 30.09.2025 г.

Размер на БФП: 1 880 549.47 лева

Капацитет: 650 души

Основна цел на проекта:

Осигуряване и подпомагане на 650 (шестстотин и петдесет ) броя лица намиращи се в неравностойно положение, като чрез проекта ще се намали и смекчи бедността и преодоляване на социалното изключване на лицата попадащи в целевата група.

Под цел 1: Подпомагане с топъл обяд с цел осигуряване на здравословна, разнообразна и питателна топла храна за обяд на хора, на лица, които не са в състояние сами или с помощта на свои близки да си осигурят такава, изпаднали в бедност и продължителна социална изолация и са в затруднение да осигурят сами прехраната си.

Под цел 2: Качествено изпълнение на заложените в проекта дейности, чрез спазване на европейските принципи за равенство, недискриминация и спазване на човешките права.

Допустими целеви групи:

1. Лица и семейства без доходи или с ниски доходи, възрастни семейства пенсионери и самотно живеещи пенсионери, които имат ниски доходи, не могат да се издържат с тези доходи и имуществото си и не получават подкрепа от близките си;

2. Лица, обект на социално подпомагане, включително и от кръга на лицата по чл. 4, ал. 1 от Наредбата, които са в невъзможност да задоволят основните си жизнени потребности и за тях е установена нужда от допълнителна подкрепа;

3. Лица с ниски доходи, които поради налични увреждания или здравословни ограничения са със затруднено или невъзможно самообслужване, в това число самотни лица с трайни увреждания с ниски лични доходи от пенсия, за които няма подходящ кандидат за асистент по механизма лична помощ;

4. Лица, които поради инцидентни обстоятелства са в затруднена и уязвима ситуация и за тях е установена нужда от този вид подпомагане;

5. Скитащи и бездомни лица;

6. Лица от уязвими групи - граждани на трети страни, по смисъла на § 1, т. 17 от допълнителните разпоредби от Закона за убежището и бежанци.

След извършване на проверка дали лицата отговарят на критериите за включване в проекта, ще бъдат обхванати 650 потребители, представители на целевите групи.

Кратка информация свързана с реализиране на проектните дейности:

Определянето на целевите групи ща бъде на основание предварително изготвена Процедура за подбор на потребителите. По проекта ще бъдат включени 650 потребители отговарящи на горе цитираните допустими целеви групи.

Лицата, отговарящи на определените критерии от целевите групи по проекта ще бъдат включени като потребители/ползватели на социалната услуга до запълване на капацитета - 650 броя договори с лица от целевата група за периода от 01.10.2022г. до 30.09.2025 включително. Останалите, отговарящи, но необхванати лица ще бъдат включени в списък на чакащи. В случай на отпадане на потребител, на негово място ще бъде включено друго лице от списъка с чакащи потребители.

Предоставянето на социалната услуга ще се реализира на територията на цялата община, т.е. във всички населени места – с. Борован, с. Малорад, с. Добролево, с. Нивянин и с. Сираково. Приготвянето на храната ще става в "Домашен социален патронаж" – с. Борован, ул. "Иван Вазов" № 1 за Трапезария 1 и ще се транспортира по домовете на бенефициентите по изградени пунктове по населените места (с. Малорад, с. Нивянин, с. Добролево, с. Сираково). ДСП разполага с квалифициран персонал, който е преминал различни обучения и има богат опит в предоставянето на социалната услуга.

Ястията, които ще се предоставят ще бъдат включени в седмичните менюта включващи супа, основно ястие и хляб и поне веднъж седмично десерт. Ще се осигури здравословна, качествена и разнообразна храна, чрез спазването на хигиена на храненето и всички разпоредби на Закона за здравето. Седмичните менюта ще включват разнообразни видове ястия, осигуряващи балансирано хранене, да съдържат информация за алергените. Рецептите за приготвяне на ястията, които ще се приготвят ще бъдат съгласно сборниците с рецепти за заведения за обществено хранене.

Получаването на топъл обяд се удостоверява от потребителите ежедневно с подпис в списък. С цел недопускане разхищението на храни в случай на неполучен топъл обяд, който отговаря на сроковете и условията за съхранение и консумация се предоставя на определените резерви, съгласно Изискванията за кандидатстване. Със същите се сключват договори и те се подписват при предоставянето на обяда също в отделен списък или дневник на потребителя. Община Борован разполага с два автомобила "Дачия", които са специализирани и оборудвани за разнос на храна. Приготвената храна ще се разсипва и пакетира от персонала при спазване на всички хигиенни условия. Храната се предоставя в еднократни купи, които са одобрени от органите на РИОКОЗ и БАБХ. На възрастни хора, които са в тежко здравословно състояние, ежедневно храната се предоставя по домовете.

Предоставяне на съпътстващи мерки

Съпътстващите мерки ще се реализират от специалисти от общината, които ще допълват предоставянето на топъл обяд по проекта и се изразяват в индивидуално/групово консултиране и съдействие за:

  • информиране на потребителите за възможностите за ползване на други социални услуги, предоставяни на територията на община Борован;
  • проучване на потребностите от нови социални услуги;
  • консултиране за ползване на административни общински услуги; – консултиране с цел намаляване на социалното изключване и/или справяне с извънредни социални ситуации;
  • разработване и предоставяне на информационни материали за основни социални права, управление на семейния бюджет;
  • осигуряване на временен подслон на бездомните лица;
  • подпомагане на достъпа до здравни и образователни услуги;
  • изготвяне на насоки за здравословно и балансирано хранене, както и други форми на подкрепа, съдействие, индивидуално или групово консултиране, реализирани в отговор на установени конкретни нужди и проблеми на представителите на целевите групи.

Планирането и предоставянето на съпътстващи мерки се основава на анализ и установени специфични потребности за подкрепа на всеки отделен потребител, което е свързано с това да се прецени под каква форма ще се предоставя тя – индивидуална подкрепа или групово консултиране. Служители на община Борован, ежемесечно ще предоставят съпътстващи мерки и ще оказва подкрепа на потребителите, както чрез индивидуални срещи, така и с провеждането на групови консултации При попълване на заявленията, всеки кандидат-потребител ще има възможност да заяви предоставянето на допълнителна услуга, която се изразява в:

  • помощ в общуването и поддържането на социални контакти;
  • подпомагане и разширяване възможностите на потребителите на социални услуги да водят самостоятелен начин на живот;
  • организиране на културни мероприятия;
  • взаимодействие със социални, здравни и други институции, помощ и извършване на административни услуги, както и заплащане на сметки за потребление на електричество, вода и т.н.;
  • съдействие за снабдяване с необходимите технически помощни средства за болни и хора с увреждания;
  • поддържане на хигиена в жилищните помещения, обитавани от получателя, като и закупуване на стоки и хранителни продукти при необходимост.